GDPR - Dataskydd och personuppgifter
För oss är det viktigt att med integritet och vi har därför jobbat fram denna policy där vi förklarar hur vi använder insamlade personuppgifter. Prodaro AB, 559362-2060, äger varumärket adventus.se och det är Prodaro AB som hanterar alla personuppgifter och vi gör det i enlighet med GDPR.
Vill du komma i kontakt med oss?hej@adventus.se
När du anmäler dig till en resa eller ett event som vi är arrangör för så samlar vi in uppgifter om dig. Det gör vi för att kunna erbjuda dig den bästa upplevelsen och det smidigaste flödet. Prodaro AB är personuppgiftsansvarig.
Vilka personuppgifter samlar vi in?
Det enkla svaret är; det som behövs. Exakt vilka uppgifter det rör sig om beror på vilket sorts arrangemang som din anmälan gäller. Exempel på personuppgifter som vi samlar in är namn, telefonnummer, e-mail, passuppgifter (om vi ska åka utomlands ihop), allergier/specialkost.
Som regel kan nämnas att ju fler dagar vi ska hitta på något tillsammans, desto mer uppgifter samlar vi in.
Om du är beställare av en resa ser vi dig som vår kund, och dina uppgifter sparar vi så att vi kan fortsätta kommunicera efter arrangemangets slut.
Vi samlar in alla personuppgifter på den rättsliga grunden att vi, vid fullgjord registrering, har ett avtal med dig som vi behöver kunna uppfylla. Det innebär att vi inte behöver ha ett aktivt samtycke för behandling av uppgifterna, men vi samlar ändå in det för att vara tydliga i hur vi behandlar uppgifter. Observera att ett indragande av samtycke inte leder till radering av personuppgifter om vi har ett aktivt avtal, alltså en resa där du är anmäld som gäst. Avtalet väger i GDPRs ögon tyngre än samtycke. Återkallat samtycke leder ej heller till automatisk avbokning av anmälan till arrangemang. Om du vill avboka din anmälan så gör du det via din personliga länk, den fick du på mail.
Vi raderar dina uppgifter när arrangemanget är färdigt, och det kan ta allt ifrån några dagar upp till 6 månader för oss att administrativt avsluta ett arrangemang.
Varför samlar vi in uppgifter?
Det gör vi för att din resa ska bli så smidig som möjligt. Vissa uppgifter är mer självklara än andra, till exempel namn och telefon, dessa behövs för alla delar i ett arrangemang. Till exempel passuppgifter kanske inte känns så självklart varför vi behöver samla in, men framförallt utomlands kräver lagen att hotell samlar in dessa uppgifter för att kunna checka in en gäst. För att du som resenär ska slippa stå i kö vid ankomst använder vi dessa uppgifter för att slutföra incheckningen innan du ankommer hotellet.
Uppgifter om anhöriga samlas in så att vi vet vem vi ska kontakta ifall något skulle hända.
Vi använder aldrig uppgifterna i någon sorts marknadsföringssyfte. Vi skickar inga nyhetsbrev, och vi säljer aldrig uppgifter vidare till tredje part.
Om arrangemanget du anmäler dig till sker utomlands så kommer uppgifter att överföras till det aktuella landet och den leverantör som behöver en uppgift kommer bara att få tillgång till de uppgifter som behövs för att de ska kunna utföra sina åtaganden gentemot oss som arrangör.
Om du vill klaga
I Sverige är det IMY(integritetsskyddsmyndigheten) som ansvarar för att efterlevnaden av GPDR är korrekt och du kan lämna in synpunkter dit. Här kan du läsa mer om deras arbete med dataskydd: https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/
Om du har några frågor så finns vi på hej@adventus.se